Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

onsdag 27 februari 2013

Varmt nog?

Man undrar om det är nog varmt nu för att få lite gelcoat spackel att härda? Vill gärna fixa några små hål innan montering av den nya kontakten till autopiloten görs. Jag kanske kan hjälpa till lite med en värmefläkt.. men man varken vill eller får lämna fläktar på i båten när den ligger på varvet så jag får väl göra lite annat fix på båten så länge..

Vanligt gelcoat spackel fungerar ju fantastisk bra och jag har hittat rätt färgkoder till Magda vilket ju gör lagningar av hål och annat blir nästan osynligt!!


Tänkte leta fram färdigblandad toppcoat för ev "målning" av vissa ytor på däcket som är lite missfärgade. Någon som har tips var man kan hitta sånt?


lördag 23 februari 2013

AP på G..


Båtfixen fortsätter...



Den gamla kontakten tas bort för att ersättas av en den nya. Manöverinstrumentet kommer mest troligt att sitta strax framför motorreglaget. Ganska lätt att nå oavsett bog och man behöver inte sträcka sig förbi storskotsskenan för att ändra kurs. Rorkulten bör inte heller komma i vägen. :-)




torsdag 21 februari 2013

Första vårjobbet!

Rorkulten monterades tillbaka för att kunna fortsätta med montaget av den nya Autopiloten..


Det var riktigt varmt och skönt i sittbrunnen under pressen.


Nu gäller det att skydda lacken med ett "kapell"


tisdag 19 februari 2013

Dagens segelbild..

Alex Thomsons berömda keelwalk.. Efter hans väl genomförda Vendee globe och hjältestatus även i Frankrike så får man säga att de har lyckats väl med stärka flera varumärken på ett otroligt fint sätt..  Foto: Alex Thomson racing team.

Ny plan igen...


Så här ser vår brygga och platsen för båtar ut i dag. På utsidan och vid nocken är det djupt, ca 3 meter och snabbt släntande ned till 15-20 meter, Tyvärr så är det för utsatt av sjö där för att kunna ligga med båt på utsidan.

Tanken är att med hjälp av en 2 tums vattenpump sänka ned en stockrad längs med bryggans insida och sedan med hjälp av blåsande pumpen och en sugande slampump flytta bort sanden från den lilla nya "hamnbassängen" Fiffigt och förhoppningsvis genomförbart under våren. Detta skulle i så fall ge oss en säkrare förvaring av Magda vid bryggan i stället för en osäker placering vid svajboj nära farleden.

Pumpar för ändamålet finns att hyra i Ö-vik och själva pålandet med hjälp av pump har vi provat och det fungera fantastiskt fint. Sen återstår att flytta på ett par kubik sand... Men det borde gå bra då avståndet till djupt vatten är så kort och en lätt ström leder bort från bryggan.



Hondas bensindrivna länspumpar har bra kapacitet och utblåsande vattnet är perfekt att använda för att påla ned rundvirke i sand, bara ställa dit stocken och blåsa undan sanden runt änden och stocken sjunker snabbt ned.


En kraftig slampump kan sen hjälpa att flytta det sandblandade vattnet från den blivande hamnbassängen till djupt vatten. Magda behöver ju inte så mycket djup för att gå fritt.. ca 1,6-2 meter under kölen som sitter långt bak.

Jag hoppas och tror på denna lösning... Vi får se ;-)




lördag 16 februari 2013

Ny plan!

Ok ingen bra is för att rulla ut bojstenarna i år heller... Det får bli en bojring av största modellen och hoppas att den håller i sommar.. Fördelen är att vi kan flytta ringen lite och prova ut bästa placeringen i förhållande till bryggan och stranden.

En 75 kilos ring håller för 5 ton båt med förtöjning mot brygga och ca 2 ton på svaj..



Örnbojarna är riktigt bra med rör för kättingen och osänkbar flytkropp.




torsdag 14 februari 2013

SNÖ!

På tillfälligt besök i Ö-vik. Massor av snö och våren känns oändligt långt borta.. Mina egenhändigt tillverkade bojstenar är inte lätta att hitta, men jag tror ändå att vi kan lyckas rulla ut dem på isen och få bojen färdig till sommaren. 


Ungefär här ska bojen ligga för att kunna ha Magda liggandes på svaj.. lite lurigt dock med farleden i närheten och oskyddat läge när västanvinden tar i.


Efter Ornörunt kommer Magda att seglas norrut och innan midsommar ska hon vara på plats. Mest troligt så försöker vi låna en hamnplats under de två veckor som Magda ligger själv här uppe i väntan på Ulvöregattan och sommarens Högakusten seglingar!





Snart sommar igen...

lördag 9 februari 2013

Shorthanded..

Vi funderade över saker som brukar vara lite bökiga när man är själv eller bara två på båten.. Både som nöjesseglare eller under kappsegling.

1. Att motorn krånglade vid några få tillfällen sommaren 2012 ska åtgärdas. Troligen glapp säkring till startmotorns relä.

2. Lazy-jacksen är i vägen när man skall dra upp storseglet. En bra och snabb lösning för att få dessa ur vägen ska fixas! Kanske lite elastisk lina vid masten och en krok att fästa "fångstlinorna" föröver..?

3. Ny autopilot är på gång.. för att underlätta solokryss och som hjälpmedel när man år två och skall hantera försegel.

4. Selftailing-vinsch på rufftaket, på den sidan där storsegelfallet kommer ned, lättare att jobba med storsegelfallet.. (får vänta till nästa år, i vår ska alla vinscharna servas i alla fall!!)


onsdag 6 februari 2013

Mätbrevsansökan


Skickat in och betalat. Spännande att se vad årets mätbrevs-SRS blir??
Ända tillagda seglet i år blir Codezero-seglet. Hoppas kunna använda det någon kappsegling oxå...

Vi får väl se hur vi gör på Ornörunt, blir det få anmälda NFar så kör vi SRS i stället för entyp.