System-skiss från Skyllermarks som jag i stort sätt följt, Huvudsäkring 400Ah och en större säkring vid förbrukningsbatteriet på 80 Ah.
Jag försökte reda ut hur jord och plus är draget från motorn/generatorn... Inte så lätt och tipset blev: låt det vara så länge det fungerar!
Skiljerelä för uppdelning av förbrukning och laddning. Bör för vår del ge en klart förbättrad laddning till förbrukningsbatteriet när man kör motorn.
Den smarta elmätaren kopplas in med en shunt på jordsidan vid de batterier man vill hålla koll på..
Nu blir jag nyfiken, varför inte huvudbrytare på startbatteriet? Det har ju varenda båt.
SvaraRaderaIngen aning.. Kan gissa mig till att man vill ha så bra kontakt som möjligt mellan generator och batterier för att undvika spänningsfall vid laddning..?? Skyllermarks rekommenderar... Jag tog iof bort min för att spara utrymme och kontaktytorna på den brytaren såg inte så fräscha ut..
SvaraRadera