Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

torsdag 10 april 2014

Ordning och koll.

Nästan allt är nu kopplat och klart och med bra hjälp från den trevliga personalen på Hjertmans i Uppsala så tillverkades lite nya kablar och allt passade perfekt.(mera klirr i kassan till Skyllermarks) Men bra grejor känns det som. Till sist märkte jag upp plintar och säkringar mm..

 El-mätaren från Hjermans fungerade perfekt och var lätt att kalibrera, den visar både laddning i volt, procent laddat, balans mellan förbrukning och laddning, antal återstående drift-timmar med aktuell förbrukning mm.


Den runda mätaren behövde 52 mm stort hål och fick plats i panelen :-)


Med kylen nyligen startad drog den 1,86 Ah


Jag kopplade in solpanelen (under pressen och halvsol) som ger 32 watt och då fick batteriet ca 2 Ah vilket resulterade i en överskottsladdning på 0,28 Ah, om jag nu tolkade allt rätt?! 


Känns som om man kan ha bra koll på elen nu och med vår extra solpanel på 45 watt så borde man kunna klara sig bra utan landström i skärgården!

4 kommentarer:

  1. Riktigt snygg installation! Hur bestämde du storleken på dina huvudsäkringar?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har du gjort någon ritning på installationen som du kan/vill dela med dig?

    SvaraRadera
  4. Jag följde faktisk Skyllermarks och försökte bli klok på original elritning från handboken... Lägger in ett par i bloggen....

    SvaraRadera