Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

tisdag 7 oktober 2014

Torkperiod...

Efter diverse metoder.. fick jag bort mastfästet från däcket och kunde rensa rent ordentligt under. Bra gjort från början och full kontakt via fyra metalldistanser från mastfäste, rostfri täckplatta, metalldistanser ingjutna i däcket och ned till en metallbricka och maststöttan i rostfritt stål.. Detta fungerade ju bra innan fukten trängde in. När plywooden under masten blivit blöt så sjönk materialet mitt under mastfoten och en lätt böjning uppstod mellan de fyra runda metalldistanserna direkt under skruvhålen i mastfästet Och flera sprickor uppstod i laminatet, med fuktinträngning som följd!


Först provade jag med värme och slagmejsel för att lossa skruvarna till mastfästet, de satt som berget.. Efter lite funderande fick jag ta fram borrmaskinen.


Borrade upp och bort skallarna på de fyra skruvarna. Då lossade det grejer!


Mastfästet och täckplåten lossade, Det var tätat med silikon runt metalldistanserna som gick hela vägen  upp och ned genom laminatet.


Metalldistanserna syns nu när plastlaminatet är bortsågat och plywoodklossen bortbruten, ganska blött och bara lite extra polyester runt klossen.


Höstmörkret hade lagt sig när allt var bortkapat och rensat, ytan/hålet blev aningens större än planerat men jag är i alla fall glad att jag tog det uppifrån.. Borrade fyra 12mm torkhål från undersidan och det räckte för att få glasfiber "överallt" :-( 

Fuktmätte taket närmast hålet och noterade de något förhöjda värdena för att jämföra sen i vår hur pass det har torkat under vintern.. Planerar att ha lite värme på i båten under höst och tidig vår.. Upplever annars att värme i båten när det är för kallt ute, bara ger kondens och frost...

Återstår sen att välja mellan epoxi och vinylester som lagningsmaterial.. Jag vill ju rulla topcoat som sista lager uppåt och en fundering är om den fäster på epoxi?? 

Sail on

5 kommentarer:

  1. Har precis genomfört liknande process på min Granada 28 Sport. Det hela kändes tungt då jag satte igång men nu i efterhand är jag nöjd med resultatet. Även min båtgranne som har en Express fick göra samma sak. Fast där är det ett tydligt känt problem. Tummen upp för en intressant blogg.
    /Christoffer, Ullånger. Höga-Kusten

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja man hoppas ju att slutresultatet kan ge bättre prestanda och så känns det ju skönt att ha tätt tak!!!

    SvaraRadera
  3. Ses vi på ulvöregattan 2016?

    SvaraRadera
  4. Det hoppas jag! Nu får båten vila och skissblocket fylls av idéer och projektplanering. Förhoppningsvis kommer det gå att göra några arbeten under vinter ovan däck. Har lite planer för en ny layout. Varje segling fyller sin funktion, man lär sig något nytt samt att man upptäcker vad som måste göras om, tas bort eller byggas till. Allting inom segling har ju sin charm.

    SvaraRadera