Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

måndag 24 september 2012

UPPE!

När man känner på dagens lufttemperaur så är det nog väldigt lagom att båten är uppe. Planerad tid för vår upptagning var vid 11-tiden i går.. Klockan 14.30 stod Magda i vaggan. Många nya båtar och större båtar kan vara en av förklaringarna till ett långsammare "upptagningstempo" Fördelen är att man hinner ta av mantåg, diverseblock och linor samt tvätta däck och annat i väntan på själva lyftet.



Den här båten hänger ju fint i slingorna.. Vi har provat att lägga lite olika på Magda, i år lade jag slingan mellan roder och drev i hopp om att hon skulle balansera lite bättre i luften och i vaggan.. Icke, det blev ännu besvärligare att få henne någorlunda rakt i vaggan och jag fick meka med vaggan och hjälpa till med mina extra stöttor för att det skulle bli någorlunda rakt :(

Min uppfattning om att bakre slingan skall vara nära akter om kölen fick stöd via nätet när jag ställde en fråga om detta via NFarnas egen facebook sida! Vi provar till våren och återigen nästa höst..


Nu står Magda i alla fall på varvet och vi får se om vädret blir lagom för lite köl-jobb innan vintern? Återkommer med lite bilder. Det kan vara lämpligt med ett "före och efter" reportage,den är ju rätt knölig på vissa ställen just nu... men vinkelslip och spackel fixar biffen. Jag tänker även passa på att fixa till fram och bakkant på köl och roder i samma veva!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar