Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

måndag 20 augusti 2012

Harken solo challenge är över, tyvärr!

En toppen helg med fantastisk segling och härligt båtliv är över. Den här gången kom Magda och jag femma ingen, fast denna gången från slutet... Strax för start slog haken till spinnakerfallet i något på vägen upp och den j-veln öppnade sig! Fallet var då nästan i topp så det var inte att räkna med den dagen.. Fort rigga om med hjälp av fockfallet och efter många tappade minuter så kom jag iväg och upp med spinnakern, full fart på halvvind mot Revengegrundets fyr.

Efter rundningen mot Almagrundet lyckades jag få ner spinnaren i ganska god ordning och fick en bra fart på nästan krysshöjd ned till nästa rundning. Höll platsen ganska bra men blev omseglad av Amalia,den snabba Omega 10an efter ca halva den sträckan. Efter Almagrundet blev det hårdkryss i några timmar och här tappade jag allt för mycket.. Lite för dåligt trim på nya focken och aningens för låga kryssben. Den gropiga sjön gjorde det svårt att köra på autopiloten även en kort sträcka, vågorna slog ofta så hårt i rodret så man ville inte låsa det, varken med hackbrädan eller med piloten.

Trött och kissnödig kom jag äntligen ned till södra rundningen vid Dämbansgrund. Efter lite trängsel och annat så satte jag spinnaker igen och kunde vila ut och äta lite med autopiloten som stadig styrman. Plockade ett par båtar på den långa och sköna undanvindsseglingen som började med slör för att vrida över till plattläns på slutet innan målrakan som bjöd på fartig halvvind ända in i mål!

Söndagen bjöd på fantastisk segling i värme och sol ända ned till Bullandö och nu är vi peppade inför nästa regatta och regattamiddag!!

Bonus var även vår fina kvällssegling på fredagen utanför Sandhamn, plattvatten och 5,6 knop.. Kolla HÄR Ps rulla lite framåt till videon NF Magda forsar fram..

2 kommentarer:

  1. Vilken otur! Av alla kommentarer man sett verkar det varit en häftig dag med go segling. Så även när det gällde TR. Vi funderar lite din strategi med att öka på ditt SRS. Vi har själva haft de funderingarna ibland och då kommit fram till att inte nog med att vi måste segla upp vårt eget SRS, vi måste ju dessutom vara ännu bättre annars så loosat vi rejält. Vore kul att veta hur du "kalkylerat" ;) Snyggt jobbat ändå, för det var väl ditt första stora solorace? Tillsammans med en massa rutinerade rävar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju möjlighet att välja.. Segla entyp eller mätbrev, nu startade jag ca 5 minuter efter de andra NFarna som seglade med entypssegel. inte så stor skillnad på 7-8 timmars segling. Jag hade lätt tjänat på det om det med rätt förhållanden.. Alltid ett svårt val med olika segel, men bättre att kunna sina segel än att ha många, eller? moderna båtar som ex. Blur har ju en gigantisk segelgarderob.
      Våran code åker i alla fall med och den ger minst två knop extra i vissa vindar. Sedan beror det ju mycket på hur högt olika båtar kan gå med ex. Spinnaker eller gennaker. Jag såg ju på seglingen i lördags att som vanligt så ökar ju varje tappad sekund i kvadrat på nått sätt och jag släpade ju med mig den dåliga starten hela vägen plus att jag kryssade extra " dålig" i den gropiga sjön när man lurades att falla av lite för att hålla farten i sjöarna... Nu blir det även ett nytt UK storsegel så nu finns det inte annat att skylla på framöver!!!! Sail on och lycka till

      Radera