Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

onsdag 24 september 2014

Plastjobb

När vi köpte Magda var det en dåligt lagad skada bredvid mastfästet på däck. Jag slipade av och rullade på topcoat. Tydligen har denna skada läckt in vatten i däcket, troligen även beslagen som sitter direkt akter om masten...

Jag har tidigare år fuktmätt området och märkt att det varit lite förhöjda värden där. Men i år mätte jag nu på hösten och det visade BLÖTT... Det märktes tydligt även när jag gjorde några borr hål i området. Det begränsar sig troligen till en yta på ca 60x60 cm. men lite krångligt läge då det behöver lagas in mot mastfot fästet.. Hoppas kunna anlita Plastguru.se för lite råd och hjälp med säker plastlagning som troligen kommer att göras uppifrån för att lösa anslutningen mot mastfot fästet och för att slippa jobba inifrån och upp i taket..


På bilden syns även de borrhål jag gjorde för att kolla hur blött det var och även utbredningen.. Jag gjorde även mätningar med fuktmätaren jag köpte för något år sedan och den fungera hur bra som helst. Nu börjar jag få bra erfarenhet gällande olika båt material (och andra) samt andra faktorer som påverkar värdet.



Den jag köpte kostade ca 1500:- men det kan man fort tjäna in på ett båt eller husköp... HÄR finns en liknande för ca 1800:-

Rock on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar