Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

torsdag 22 augusti 2013

Nu jä-ar blir det åka av!



Hyundai cup närmar sig och så även slutet av Magdas tävlingssäsong... Två race kvar, inkl Nordic yacht race. Nästa vecka blir det en trevlig tillfartssegling till Nynäshamn från Sandhamn. Hoppas på fortsatt fint sensommarväder!

Jag tänker starta från Sandhamn sent torsdag eftermiddag, segla ned till Ornö eller Dalarö, natta över där och sen vidare ned till Nynäshamn på fredagen. Hoppas på bra vindar både för kryss-träning på fredagen och under lördagens race.. Vi kommer att ha med en ny gast, Måns J, rutinerad scampi-seglare från Åkersberga. Det ska bli spännande med helt nya farvatten och även roligt med möjligheten till entypssegling mot 6-7 andra NFar. Hårt motstånd dock, så någon pallplats kan man ju inte räkna med.. (får väl försöka undvika att komma sist!) En rolig grej blir även att vi har polare som seglar med på Hyundai-båten.. det får nog bli aftersail på den!

Efter lite problem med kyl-aggregatet i kylboxen så fick det liv igen (av sig själv) och en liten felsökning kommer nog att behövas. Och solpanelen på aktern behöver kollas för ev glappkontakt. Jag får nämligen skumma värden när jag mäter på kontakten mellan solpanelen och båten, det skiftar mellan 0 och 16 volt.. vid samma tillfälle mätte jag på den nya flyttbara solpanelen och den gav stadigt ca 18 volt. Det kan ju vara glapp i kontakten bara och jag hoppas på de efter som kopplingsboxen på baksidan av solpanelen är gömd bakom en skyddande lättmetall skiva.. dvs skruva isär och skära bort sikaflex krävs för att komma åt den.



Det gamla 100 amp batteriet från Biltema är nu utbytt mot ett 110 amp AGM batteri som förhoppningsvis håller några säsonger... Jag får jobba lite bättre med laddningen och om solpanelerna fungerar så ska de ge totalt 73 watts laddning och jag får i värsta fall byta ut den som sitter på pushpit mot en likadan, om jag inte får fart på den nuvarande..




Mycket grejor i regulatorboxen från NAPS.. Vissa hävdar att det räcker med med en diod för att kontrollera laddningen från panelen.. men jag vet inte riktigt. Hoppas att dom andra komponenterna i lådan ger lite payback..?

Den nya solpanelen från "Bryggan" känns lovande, ca 2000:- för en lätt ihopvikbar panel på ca 40 Watt. För extra laddning vid ex. längre vistelser i skärgården.

Sail on..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar