Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

måndag 12 augusti 2013

REDO..tror jag!

Efter en avslappnad helg i Sandhamn så är vi redo inför nästa helgs solo-segling. 40 distansbanan blir det i år igen.. få småbåtar som kör den i år och nästa år kanske det får bli den kortare banan som är 20 distans och inomskärs.

Lite trassel blev det i alla fall med ett batteri som hade dött.. fick lov att nödköpa ett 75 amp marinbatteri i Sandhamn. Det positiva var att de trevliga killarna på kunde ta hand om mitt avlidna gamla batteri. Kollar nu upp ett bra och billigt AGM batteri på 110 amp som verkar passa bra i pris och storlek. Kanske blir det även en regulator till och en mjuk 32 watts solfångare att hänga på bommen mm. för att kunna hålla styrkan i batteriet uppe lite bättre.

Jag besökte även Sandhamnsguidernas butik på Sandhamn, de säljer de båt-inspirerade armband som vi tillverkar och säljer, aqua-rel.se.

Jag fick även prova beachflaggan på båten.. Den syns bra i hamnen!


Fredag natt tillbringades på Runmarö, jag besökte en bekant som hade fått lov av grannar att jag kunde låna boj och ligga mot brygga osv vidare.. Det hela slutade i alla fall med att jag fick en rejäl utskällning på lördag morgon..  jag blev förbannad, efter att ha försökt förklara i typ 15 minuter, och kallade gubben för "sur gubbjävel" och kastade snabbt loss och åt frukost på väg mot Sandhamn i stiltje...

Efter lunch började sydvinden öka och jag satte segel och styrde ut mot området för ORCi EM seglingarna. Kul att jämföra krysshöjd mot extrema båtar. Jag hann även fota lite, tyvärr hade jag inget tele med mig och man vill ju inte segla i vägen...







På lördag eftermiddag blev det sen att vänta en lååång stund på plats i gästhamnen i Sandhamn.. Phu! Väl vid bryggan mötte Anders G upp och vi kunde gemensamt på börja en skön after sail i solen!
Middag på "Versan" och ett par drinkar på hotellet, sen var man färdig för bingen..

Söndagen bjöd återigen på stålande väder och vi tog en skön sväng med Magda, runt Revenge och tillbaka.


Och nu ligger Magda kvar i Sandhamn och ska bara lättas lite innan Robline solo challenge, lite blåsigt ser det ut att bli enligt nuvarande prognoser.. 10-15ms enligt SMHI, vi får väl se! Nu är jag i alla bättre "tränad" än förra året och vet framför allt att båten och seglen går som de ska.. nu är det bara upp till skepparn!

Sail on

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar