Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

måndag 19 augusti 2013

Robline solo challenge 2013

Ännu ett blåsigt solorace.. Prognoserna inför lördagen gick i åt olika håll och jag hoppades in i det längsta på att SMHI skulle få rätt.. Men icke, syd-västlig vind 9-12 blev det!

Pga den tuffa prognosen så valde tävlingsledningen den så kallade "hårdvindsbanan 38 distans" ett bra beslut. Men tyvärr så blev det medsols, det vill säga vi fick en ganska bra första hälft av varvet norrut runt Möja, men en mycket tuff kryss söderut på hemvägen, PUST! Jag började norra rundningen bra och fick extra höjd genom en bra väg över några grundflak men drev sedan fort ned i vågorna och det blev mycket uppförsbackar... Behåll ett rev ganska länge och det minskade ju lutet och jobbet med trim, men det blir svårare att hålla trycket uppför vågorna med revad stor och fock.


Vi kämpade på bra jag och Magda i vågorna och försökte hänga på de stora båtarna... Tyvärr så tappade jag lite för mycket redan under den långa medvinden på västra sidan. Jag vågade inte dra upp spinnaren direkt på Kanholmsfjärden då vinden låg runt 10-11m/s. Efter ca 1/3del av sträckan lättade vinden lite och jag fick upp spinnaren ganska smidigt och fick bra drag norrut, härligt medvindsåka . Inför norra delen av Möja försökte jag vara lite taktisk och ta ned spinnare i tid.. dock blev det för tidigt och det var landlä under en betydligt längre sträcka längs norra udden än jag trodde.. surt men där tappade jag många minuter och de första båtarna började komma i kapp..


Efter den mycket gungiga kryssen så var det skönt att sträcka ut i en lång halvvind in mot mål och jag hade i alla fall ett par båtar efter mig och vi kom inte mer än ca 20 minuter efter en ganska stor hög med diverse stora båtar..  En knappt bättre placering i år men under tuffa förhållanden och under nästan åtta timmars hårt jobb så är jag nöjd med framför allt båtens funktion och ganska nöjd över min egen.Man behöver bara våga lite mera, men man vill ju inte tumma för mycket på säkerheten heller.. Det ska bli spännande på Hyundai cup 31/8 när vi blir tre i båten och kanske kan ta vara på sommaren erfarenheter!

Det tråkiga var bara att jag inte lyckades stänga förluckan riktig tight innan havskryssen började, dvs det var ett par hinkar vatten i båten och alla kläder i stuvarna var blöta och en del annat som behövdes torkas... Som tur var det bra torkväder under söndagen..

Trevlig arrangemang som vanligt och vi kör säkert nästa år igen men då blir det nog den lilla banan och med möjlighet att tampas med lite mindre båtar... Vi får se.

Sail on.

Foto Johan Granath


9 kommentarer:

  1. Lite vatten inne i båten brukar de tuffa grabbarna ha...
    Bra kämpat!

    SvaraRadera
  2. Bra Jobbat.
    Lite funderingar:
    Hur sjutton får man upp och ned spinnakern när det blåser så där mycket, har du strumpa?
    Kunde Styrbjörn hjälpa till något eller var det för gropigt?
    Vad levde du på under de 8 timmarna, kallsupar och hoppet eller Bullens direkt ifrån burken?

    SvaraRadera
  3. Ser ut å vara lite mycket buk i storen. Det gäller verkligen att plana max när det piper i över 8 m/s. Båten ser ut att luta för mycket på kryssen.

    SvaraRadera
  4. Återkommer med lite närmare beskrivning av spinnsättning solo.. Och du har nog rätt Arne, men jag tycker det är svårt att få storen riktig plan med revlinan.. och buken i toppen blir ju även den större med ett rev, lättare att plana när den är orevad, tips nån?

    Sen skulle jag nog velat ha fockskotet ett hål till längre ned för att lufta ur, tvista, focken lite till. men samtidigt vill man ju ha drag och kraft framåt... Det var tyvärr inte möjligt att köra AP eller hackbräda i så hög motsjö då jag var tvungen att följa med med rodret, annars hade man ju kunnat testa lite mer, ev ett rev till eller tvista focken mera.. tips nån?

    Just när bilderna togs var jag tvungen att pina lite höjd också för att klara några skär.. :-)

    SvaraRadera
  5. Lasse, det fungerar fint med APn i nästan alla lägen dock är man ju rädd att tappa rodret om man låser det stumt under kryss i så hög sjö.. (nackdel med utanpåliggande) På halvvind och medvind så klara den jobbet hur bra som helst och även tuff spinnaker körning.. Kryss går bra i hård vind om det är plattare vatten! Jag passade på att äta under länsen och kör med powerbars som stöd, bra att ta under tuff kryss tex.

    Strumpa till spinnaren har jag kört med ganska länge och den fungerar toppen!!

    SvaraRadera
  6. När det gäller storen så ser det ut som om du hissat för löst efter revningen. Kolla sagget mellan travarna i botten.
    Har du jämn mastkurva med hemtaget akterstag borde väl inte buken bli större när du revar? Om du provar att vagna upp en dm eller två och lättar lite på skotet och kicken så kan toppen lufta ur bättre och krängningen minskar. Byt näst översta lattan till en kortare som inte går ända fram till masten så minskar "skotningstendensen" när du släpper ut på halvvind/slör.
    Om du sätter halshornet på focken i en stropp som sen går genom ett block i däck till en talja så kan du hissa eller sänka focken på staget. Ger samma effekt som att flytta skotet i skothornet och kan göras från brunn!

    SvaraRadera
  7. Bra Erik, perfekt input! Jag fick inte till storen särskilt bra efter revning, även om jag började reva tidigt, tyckte jag i alla fall, problemet är ju att det är så svårt att trimma om när man är mitt i hårdvinden... Jag får träna på att reva och att få storen lika plan o fin som när den är o-revad..

    Jag upplever det som att masten böjer mest i toppen och att effekten av hemtaget akterstag blir mycket större med storen i topp... Måste kolla!

    Kortare latta, bara för hårdvind då eller?

    Bra med "cunningham" på focken. Har en sedan tidigare och den var max utnyttjad och ett hål byte hade varit fint ( går ju ganska lätt när man är två) Jag har numera två skotkrokar att växla mellan, det fungerar fint!

    Tack återigen. Kommer du till Nynäshamn den 31a?



    SvaraRadera
  8. Lite tydligare; Kortare latta och lattficka för att inte den ska "fastna" på toppvantet när du släpper ut. Kika på din bild i toppen av bloggen så ser du. Segelmakaren syr enkelt dit en söm som hindrar lattan att vandra fram i existerande lattficka. Lattan kan sluta rakt under framkant på det nedre N i klassmärket.
    Med storen i topp så böjer du masten även med storskotet/akterliket.
    För focken menar jag att taljan drar ner hela focken längs staget (inte bara "cunningham) och att du kan släppa upp focken längs staget. Fallet justerar i andra änden. Då slipper du byta skotögla.
    Doris (Dehler 34DD) ska segla i Nynäshamn men jag måste till Uppsala och hjälpa sonen att flytta till det 3:e andrahandskontraktet på studentrum. Prata gärna med Stefan K på Doris som ägt NF 202 i många år!

    SvaraRadera
  9. Härligt Erik! Jag jobbar på med båten och det blir ev lite extra utväxling på "infuckern" för fockvagnen inför Hyundai.. Ska ge oss den på att få kryssen att stämma i Nynäshamn. Vi hittar rätt emellanåt...

    Sail on ;-)

    SvaraRadera