Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

tisdag 20 augusti 2013

Spinnakersegling på Magda..


Jag vill ju verkligen utnyttja NFens fina undanvindsfart maximalt även med liten besättning eller själv.. Då den nya APn är så bra så känns det säkert och lätt!

Spinnakersättning på Magda sker smidigt med hjälp av APn med fjärrkontroll och strumpa. Jag riggar allt som vanligt och sätter skot och gaj lite löst.. Hissar upp spinnakern med strumpan på.

Styr i slörvinkel och springer fram till skotskenan, kollar alla linor en sista gång, drar upp strumpan i lä av focken, spinnaren fyller lite lätt, springer tillbaka och tar hem på skot och gaj. låter AP styra i kurs och trimmar.. Oftast går det bra ;-)

Gippa med APn går toppenbra. Jag släpper fram skot och gaj extra mycket och släpper ev lite på suggan/suggorna, beroende på vindstyrkan..faller av till plattläns. skotar LITE på storen och springer fram och flyttar bommen. I lätt vind har jag gippat storen samtidigt genom att styra med fjärren. Men sist så flyttade jag spinnbomen först och sen ned i sittbrunnen och gippade storen. Under solo-seglingen nu senaste helgen så blåste det så pass att jag behöll focken helt uppe hela tiden. Annars i lättare vind så brukar jag dra ned den helt på däck.

Sail on..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar