Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

söndag 22 september 2013

Det går bra nu... :-)

Uppe på land :-(
men nöjd :-)

Efter den mindre lyckade grundstötningen förra sommaren så fick jag ju göra om spackling, slipning mm av kölen och det höll sig fint! En lite blåsa men ingen rost synlig och fortfarande slät och fin köl!


Och tricket att lägga akterslingan framför drevet var toppen! Äntligen fick vi Magda att stå ordentlig i vaggan och utan problem.


Nu är hon upp-pallad, ren tvättad, ny olja och vinterkonserveringen påbörjad. Täckning återstår. Men så skönt att se att kölen klarat sig!

Skönt var det även att solfångaren fungerade ordentligt. Jag mätte tidigare med instrumentet inställt på för låg spänning och fick därför felmeddelande..Inställt på över 20 volt så fick jag rätt värden och jag slapp öppna baksidan som jag lagt ned några timmar på... Den kommer sen att kopplas till den nya regulatorn för att ge max effekt och den gamla regulatorn/kylelementstyrningen från OZ kommer att tas bort och ett nytt kylelement kommer..

Lustigt att det som vanligt oftast inte är rätt "fel" man börjar att åtgärda.. Jag trodde att det var solfångaren och batteriet som var dåliga, när det i själva verket var kylen som plötsligt drog massor av ström... Nu har jag i alla fall ett bra batteri och en extra solfångare på 40watt att ta till vid behov. Den på bilderna här under sitter faktisk mycket bra på pushpit och ger nästan ständigt ett bra tillskott till batteriet (33watt) Litet format och bra effekt, tillverkare, Naps.

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar