Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

tisdag 3 september 2013

Full rulle hela helgen

Redan sent på torsdagskvällen på började jag seglingen mot Nynäshamn! Efter en natt på svaj söder om Sandhamn så blev det fortsatt transport till Dalarö och deltagande i den ordnade tillfartsseglingen!
Den började lovande med en rörig men för min del bra start! Tog rygg på Nisse V i NF "borta med vinden" och hängde på ganska bra på en lång och låg kryssbog. Conny i NF "sjöskum" halkade efter... När det sen blev ren motvind och lurig kryss så försvann "borta med vinden", Conny höll jag bakom mig ännu.


Sen blev det i stort sett bleke ca 5 distans innan Nynäshamn, och jag hade precis bestämt mig för att ge upp och ta ned seglen, när ostvinden kom och jag ser hur Conny satt spinnare och sätter fart...!! Vad gör man då? Jo springer som en galning på däck och riggar för spinnare upp med den och försöker hålla undan.Tyvärr så tog han mig strax innan mål... Nåja bättre lycka för Magda i den riktiga tävlingen kanske? Dax för premiär i Hyundai cup.Tyvärr kunde inte min fru vara med och styra som planerat utan vi körde på två, Måns från Åkersberga styrde tappert och jag trimmade och riggade på fördäck. Enligt prognosen lätta vindar och lagom tvåmans bana!

Vi kände oss väl förberedda och laddade men... En dålig start följdes av lite fel vägval och första långa kryssen gick sisådär.. Nåja det tar vi på undanvinden.. Efter en jobbig spinnar sättning så skulle vi gippa runt märke... Då kommer regnfrontsvindar på 13-14m/s! Jag kämpade vid masten och lyckades flytta bommen, vi gippar och hoppas att byarna lättar men innan vi hinner släppa nog mycket på spinnbom upphalet så kommer en by och spinnbommen går av.. :-(



Jaha.. Inget att göra, in med spinnakern och upp med focken! Vi jobbade på och fick möjlighet att tampas lite med större båtar på vägen in mot mål och såg ryggen på någon NF på målrakan. Sen blev det en mycket trevlig aftersail med besök på den stora båten Hyundai och en skön middag med god mat och dryck. Och jag kände mig ganska nöjd med att vi fullföljde tävlingen i alla fall... Och vi kom inte sist i kölbåtsklassen..


Nya tag och ett förhoppningsvis lite mindre fysiskt race på gång till helgen.. Hemseglingen på söndagen blev även den lite spännande. Slör-halvvind hela vägen i 10m/s stadigt och 12-13 byarna gjorde att man fick vara med på rodret och det var aktiv solosegling ända upp till Ornö då det lättade lite. Rekordtid till Bullandö i alla fall!

På mek-fronten så är det så klart en ny spinnbom högst på priolistan samt att jag fortfarande får lite syra blandat vatten på durkarna.. vet ännu inte om det är gammal syra som ligger kvar någonstans eller om det nya AGM batteriet svettas lite under laddning, det ska nämligen kunna ligga på sidan utan att läcka nått! Och några veckors praktiskt provande visar att vårat kylelement troligen dött... nästan ingen kyla och en våldsam energi förbrukning när jag har det påslaget, troligen byter jag till en kompressordriven liten kyl. Hjertmans har en med ett tunt kylelement som inte tar någon plats i vår lilla box på ca 10-15 liter..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar