Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

måndag 9 september 2013

Bra avslutning på tävlingssäsongen!!

 Vår segling på Nordic yachts racet får godkänt! Och vi fick en fantastiskt fin helg.

Jag åkte ned till Bullandö på fredag eftermiddag för att meka lite. En skotråtta behövde bytas, den som släppte upp suggan på Hyundai, och batterisyre läckan skulle utredas..

Jag började med att bära av det misstänkta AGM-batteriet, 32 kilo, lade det på kajen en stund, upp och ned, och inte en droppe kom ut, Startbatteriet hade jag ju redan kollat men efter ännu en titt, lite noggrannare så såg jag att det lagt sig på sidan! Dvs ca hälften av syran hade runnit ut!! :-(
Detta hände som tur var säker under Robline solo challenge och då blev ju syran uppblandad av ca 20 liter sjövatten som slog in genom förluckan.. TUR I OTUREN..

Nåja mysteriet uppklarat och alla batterier på plats igen och fastsatta ordentligt. Gurra dök upp på lördag morgon i vanlig ordning och vi fixade snabbt och smidigt i ordning Magda för Race.

I mycket lätta vindar startade vi på tid och följde NF "kölbåten" ut mot Sandön i lättvind.. (bleke) Men vinden tilltog utöver fjärden och vi fick en kanonfin dag på sjön!

Några små misstag kostade oss chansen att segla lite närmare "kölbåten" i resultatlistan, Men generellt så seglade vi bra och behöver slipa på kryssen lite mera och ev. överväga att köra med Code zero i tävlingar som denna. Det lilla jag hunnit testa och jämföra så ger den ca en knop extra på halvvind där vi nu körde med spinnare.. Och är det upp till 4 m/s så ger den en grym fart ökning jämfört med egen båtfart och även andras..och då mycket högt upp mot krysshöjd.. Återigen så behöver vi träna mera målinriktat och framför allt hinna notera och jämföra fart och höjd med olika trim och förhållanden om vi ska hänga med ännu bättre på tävlingarna. Hoppas på en båtplats på Bullandö nästa sommar så att jag inte behöver transportera båten så mycket, då hinner vi träna lite mera i stället!

Nu blir det en lugnare höst gällande båtmekandet och mera fokus på underhåll...Kanske nått extra oxå ;-)
Sail On


3 kommentarer:

  1. Monterade dubbla skotlås till suggorna, nu funkar det bra även i busväder!

    SvaraRadera
  2. Bra ide! Jag tror att en normalt räcker för Magda även i hårdare byar.. Nu var den råttan lite sliten av en 6 mm gaj som rappade ur förra sommaren. Nu är det dax för upptagning och underhåll.Vinterjobb i år blir montering av nytt kylaggregat och lite övrigt fix. Till våren blir det målning av sittytorna i sittbrunnen som är hala och lite missfärgade i gelcoaten. Jag planerar/fundera på att sätta små "vingar" på sittbrunnskanten.. Så att man kan sitta bekvämt där utan att behöva mosa dit en kudde el.dyl. Ev blir det en smutt variant i "plexi" med städben mot relingslisten, vi får se,

    SvaraRadera
  3. Sätt ratchetblock framme för suggorna så räcker det med ett skotlås. Själv kör jag med budgetvarianten rf ring istället för block. Det ger lite mer friktion så att råttan håller trots att jag inte kör med nedhal på spinnbommen.

    SvaraRadera