Från puts på varvet till Ulvöregattan på Högakusten. Här visas utvecklingen av vår segelbåt "Magda från Uppsala" samt seglingar och kappseglingar. Hon är en Nordisk familjebåt (NF) Byggd på varv i Danmark. NF är en lättseglad och snabb båt som lämpar sig väl för kappsegling. Många av NF- båtarna i Stockholm har under åren placerat sig med toppresultat i ex.vis Lidingörunt och Granprix i Stockholm, se länk:http://www.gransegel.se/GP10.html. Hälsningar Roger och Helena.

söndag 24 mars 2013

AP, nya hål


Löjligt noga kan det ju bli i bland.. Ska det vara mått efter beskrivningen så fick jag flytta fästet för AP-motorn en cm akteröver och en cm närmare båt centrum.. Nu är det i alla fall perfekt!


Det gamla hålet spacklat och gömt med gelcoatspackel.. Ganska bra torktid trots minusgrader tack vare kupéfläkten...


Sen påbörjades utmätning och håltagning för "styrinstrumentet" till APn.


Inte så många platser att välja på om man vill ha en bra placering i en liten båt.. Jag tror att denna blir ganska bra, mellan gasreglaget och storskotsskenan. Sticksågen var inte med så det stora hålet fick vänta.


Trots den ihållande vintern så blir det några plusgrader och lä under pressen!

4 kommentarer:

  1. Skönt att se att det är fler som "tältat" i helgen :-)

    Vad är det du hoppas mest på av den nya AP:n i förhållade till den gamla?

    Har själv funderat på hur jag ska göra med autopilotfästet. Jag har ny rorkult så skulle egentligen vilja bortse från måttangivelserna och sätta den där den passar bäst. Är bara lite rädd att roderutslagen kommer att bli för brutala om man hamnar närmare roderaxeln (tror inte kraften är problem på balanserade NF:ar)
    Vi får se om det blir nått provisoriskt test...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att man kan freestyla lite med måtten.. men inget jag vågade chansa på ;-) Bättre safe than osv... Det finns ju gott om förlängare och grejor till ap-motorn. Jag förstår att du vill ha fäste närmare rodret, med tanke på din uppsväng på nya rorkulten. på nya ap så kan man enligt beskrivningen fästa rodertappen ganska nära rodret, jag kan kolla minsta rekommenderat mått.

      Den nya är mycket bättre på att "lära sig båten" och bör kunna kryssa även i lite hårdare vind och även hänga med på tuffare länsar.. jag kommer att kopla bla vinddata till den så klart smartare databoxen. Om man har tur så kommer en välbalanserad båt att följa vindskiften ganska bra!? Kanske bättre än en lite trött skeppare?

      Radera
  2. Bra information för en som snart ska montera sin SPX5 för första gången!

    SvaraRadera
  3. Anders, du vet ju att det blir lite ledningar och enheter att hålla reda på när man jobbar med båtgrejor... samma i detta fallet, men det känns under kontroll nu när jag bestämmt mått och placeringar av alla delarna.. motor och motorfästen plus div förlängare, kompass-delen, databox, mottagare för fjärren, var kablarna ska dras, matning för el, placering av kopplingsdon (buss) för ev flera instrument i serie osv... det blir ev några timmar under pressen i dag igen!

    Sail on..

    SvaraRadera